•
I forlængelse af de overvejelser jeg har gjort i afsnittet om Meditation og videnskab, er det på sin plads at gøre opmærksom på, at referencerne til fraktaler mere metaforiske beskrivelser af det meditative bio-feed back fænomen end baseret på matematiske definitioner.
Når jeg trods alt vover at bruge netop fraktalen som billede frem for en simpel singulær uendelighedsfunktion i beskrivelserne af de introverterede feed backfænomener, så er det fordi jeg ofte selv har erfaret, ja set, fraktaler i mit eget indre meditative laboratorium.
Den singulære uendeligheds
funktion ville imidlertid
let kunne bruges i stedet for
de fraktale forklaringsbilleder.
Meditation er
langt mere end en afslapningsteknik.
Meditation er
langt mere end en simpel afslapningsteknik.
I de følgende afsnit vil vi se hvorledes vi, når vi Mediterer,
bliver til levende, uendelige bevidsthedsfraktaler.
Den menneskelige bevidstheds biofeedbacksystem
Enhver form for bevidsthed giver den biologiske mekanisme den
'tilhører' en mulighed for et korrigerende feedback der er mere
overlevelsesintelligent end de rent instinktive reaktioner.
Disse feedback mekanismer er især højt udviklede i det
menneskelige nervesystem.
Biofeedback i centralnervesystemet og i det autonome nervesystem
Dette biofeedback foregår først og fremmest hvor der er
bevidsthedsspejling.
Det centrale nervesystems funktioner er bevidste.
Derfor er
det centrale nervesystems feedback mekanisme langt mere
udviklet end det autonome nervesystems.
Meditation øger muligheden for accelereret, bevidst bio
feedback i både det autonome og det centrale nervesystem.
Supervågenhed er en funktion af
disse feed backmekanismer.
Biofeedback i det autonome nervesystem forudsætter at
bevidsthedens små opmærksomhedsfølere trænger ind i den autonome
nervekrops skjulte virkelighed.
Der findes mange beretninger om Indiske Yogier der
gennem specielle
teknikker kan kontrollere deres kropstemperatur,
hjerteslag, blodtryk og mange andre autonome kropsfunktioner.
Selv mødte jeg en nøgen yogi i Himalayas kulde i 4500 meters
højde flere dagsrejser fra den nærmeste civilisation. Denne yogi
brugte sin evne til at kontrollere sin kropstemperatur for at
overleve nætterne uden tøj og tæpper.
Nøgen Indisk yogi nær Maantalai,
Parvarti Dalen
Opmærksomhed i Meditation
Når
opmærksomheden og bevidstheden
i meditation vendes indad, optræder der et feedback - et
kvalitativt helt nyt bevidsthedsloop. Dette loop går i
et eksponentielt selvsving på samme måde som en mikrofon der kommer
for tæt på en
højttaler.
Moderne
meditativ kunstmontage
I denne selvreferentielle bevidsthedsmalstrøm åbnes en dør, eller rettere en tunnel der fører til
mystikernes indre tidløse paradis. Ikonografisk opdateret
kunne det illustreres således:
På vej ind i
dette bevidsthedstempel møder vi imidlertid først paradisets
vogtere: det menneskelige 'jeg' og den kaskade af
overlevelsesstrategier kaldet tanker som 'jeg' forsvarer sig med.
Men den fraktale spiraltunnel der opstår når
bevidsthedsmikrofonen vendes indad så den forstærker sit eget
signal, får jeget og de tanker der opretholder det til at
kollapse. I det tomrum som den tanke- og jegløse tilstand
skaber, krummer bevidsthedens sig ind i sit eget loop. I dette
uendelige biofeedback, hvor bevidstheden hele tiden forstærker
sit eget signal, vokser bevidstheden ind i en ny form for
klarhed og vågenhed der kvalitativt svarer til at springet fra
søvn til vågen gentages fra vågen til supervågen. Denne af
Meditation skabte supervågne bevidsthed er en mirakuløs
kvantebiologisk tilstand i hjernen. Oftest er
hjernen kun i stand til at være i denne tilstand i få sekunder.
Den supervågne bevidsthedstilstand markerer et nyt trin på den
evolutionsstige som mennesket stiger opad i et stadigt
accelererende tempo der ikke alene
kan forklares ud fra vulgærdarvinistiske teorier. I følge
førende genforskere som bl.a.
Bruce Lipton
følger Darwins princip om overlevelsen af de tilfældige
mutationer som er stærkest, fraktale
principper. Hvis survival of the fittest skete i et
abstrakt tilfældighedsrum, kunne evolutionen ikke foregå i det
tempo den foregår i i dag. Men hvis denne udvælgelsesmekanisme
sker inden for rammerne af fraktale stiers retning fra kaos til orden, bliver
evolutionshastigheden mere forklarlig.
Vi står i dag på tærsklen til at træde ud i den superbevidste
kvantebiologiske hjernes rum af uendelige muligheder. Prometheus
er således atter på vej med et nyt lys til menneskeheden:
En fraktal verden - fra makro
til mikroplan
Vores verden er
gennemvævet af fraktale
former. En fraktal kan beskrives matematisk som et system der via selvreference gentager
sig selv fra
mikroplan til makroplan. Opdagelsen af fraktaler er i sig selv en gammel
nyhed fra 80erne hvor computernes øgede regnekraft pludselig
gjorde det muligt at se smukke grafiske fremstillinger
af fraktaler.
Fraktale
gener
Selv hovedhjørnestenene i livets
udvikling, generne, udvikles i følge førende genforskere
som bl.a. Bruce Lipton ikke kun i et rent Darwinistisk
tilfældighedsrum. De
muterer i stedet inden for rammer sat af fraktale principper.
Arenaen for genernes gladiatorkamp hvor kun den stærkeste
overlever, er udformet som en fraktal arkitektur. Blodkar,
bronkier og broccoli har derfor fælles fraktale former.
Blodkar
Lungevæv
Romanesco broccoli
Fraktal superevolution versus Darwinisme og kreationisme.
Hvis survival of the fittest udelukkende skete i et
abstrakt Darwinistisk tilfældighedsrum, kunne
evolutionen ikke foregå i det
tempo den foregår i i dag. Men hvis denne udvælgelsesmekanisme
sker inden for rammerne af fraktale stiers retning fra kaos til
på forhånd
uforudsigelig
orden, bliver
den hastighed hvormed den menneskelige hjerne udvikler sig i dag
mere forståelig.
Udviklingen af den menneskelige neocortex har nærmest været
eksplosiv. At denne eksponentielle udvikling, som Darwinisterne
hævder, udelukkende skyldes arternes blinde udvælgelse, er lige
så hypotetisk som
kreationismens tro på Guds genmanipulationer. Den fraktale genudviklingsteori
antyder heroverfor en tredje mulighed der er logisk såvel som
magisk i den forstand at den relativt simple og stringent
logiske fraktale matematik fører fra orden til uforudsigeligt
kaos, der igen fører til uforudsigelig orden på højere niveauer.
Fraktalitet, primært vinklet ud fra begrebet selvreferentialitet,
er en bærende søjle i denne gennemgangs forklaringmodeller.
Lad os se
lidt på paradisets vogter, det menneskelige 'jeg'. Før vi
ankommer til den mirakuløse fraktale bevidsthed, er det
nødvendigt med en lidt længere 'egocentreret' redegørelse for
hvorledes 'mig' ved at bide sig selv i halen i det menneskelige
nervesystems biofeedback, bliver til 'jeg'.
Ouroborosslangen er et af verdens ældste transkulturelle symboler.
Dybdepsykologen
C. G.
Jung anså
Ouroborosslangen for at være en
arketypiskmandala.
Aztekernes slangegud
Queztacoatl
Ouroborosslangens
allegoriske betydninger peger i flere tilsyneladende
modstridende retninger. Men
de forskellige betydningslag er på trods af deres tilsyneladende
divergens
vævet sammen i et indbyrdes slægtskabgennem deres fælles reference til grundsymbolet.
Uendelighed versus endelighed
Ouroborosslangen er først og
fremmest kendt for at
symbolisere uendelighed. Denne uendelighed er symbolsk
fremstillet gennem det at slangen bider sig selv i halen og
dermed forener slutning med begyndelse i et evigt
cyklisk kredsløb. Slangens halebid illustrerer imidlertid også uendelighedens
antitese idet det første den møder på vej rundt i cirklen er sig
selv: dens eget 'jeg'. 'Jeg' er i sin
grænsedragning over for 'ikke-jeg' ubegrænsethedens modsætning. Ouroboros
bliver derfor også brugt som allegori for den sproglige
metareference til 1.person ental: 'jeg'.
'Jeg' henviser til 'mig'
'Hver gang vi anvender ordet 'jeg', bider vi os selv i halen i
den forstand at vi indfører et sprogligt meta-niveau hvor vi
beskriver os selv udefra. Når jeg skriver 'jeg', indfører jeg et
nyt plan, et meta-plan.
Tekstens oprindelige
'mig'-plan sameksisterer nu med et
'jeg'-metaplan, 'hævet over' det oprindelige plan. Jeg er blevet
til to personer i den forstand at 'jeg' nu kan
referere til 'mig'.
Når 'jeg'
henviser til sig selv som 'mig'
skabes ofte for logikken uløselige paradokser. Eksempelvis
påstår filosoffen
Foucault
at den græske filosofi gik i stå med udsagnet: Jeg lyver.
'Jeg' adskilles fra Helheden - Ourorobosslangen i
Paradiset
I menneskehedens
udviklingshistorie sker der et kvalitativt skift med opkomsten af 'jeg's
(selv)bevidsthed.
På svensk hedder
bevidsthed, medvetande, et ord der let lader sig
tilbageoversætte til: med vidende. 'Jeg' giver os tilskuerens
med-viden om os selv.
Efter
at have spist af kundskabens træ ser de første jeg-identiteter
for første gang 'mig' på metaplan: de så
ned af sig selv og så at de var nøgne. Det Gamle
Testamentes Paradisslange er en nær slægtning til Ouroborosslangen. Begge slanger tilbyder symbolsk
muligheden for selvbevidsthed. Men hvor Ouroborosslangen
tilbyder selvbevidsthed som et næste trin i en udviklingsstige,
er Paradisslangen i den gammeltestamentlige tolkning et
udtryk for en intentionel ondskab der medfører et fald fra
stigens øverste trin.
Mennesket
er nu, udtrykt med Sartres refleksioner over Paradismyten, dømt til selvbevidsthed.
I det
syndefald som selvbevidsthed medfører,
viser
Gud os ud af 'mig'-paradisets semibevidste
lyksalighedstilstand.'Jegs' metaplansviden
betales med jeg-menneskets adskillelse og tilhørende
fremmedgørelse over for sig/mig selv,
verden og andre jeg'er.
Helvede er de
andre,
siger Sartre.
'Jeg' kender 'mig' - 'mig' kender ikke 'jeg'
'Jeg' kender 'mig' -
'Jeg' er bevidst
. . .
'Mig' kender ikke 'jeg'
- Mig
er opmærksom. Fordi 'jeg' er
bevidst om 'mig', men ikke omvendt, er 'jeg' større end
'mig' i intellektuel forstand.
'Mig' er en oprindelig, men
identisk del af det 'jeg' der kan tænke og skrive om dette
'mig'. På den anden side er 'mig' forstået som en sansende
opmærksom identitet større end det 'jeg' der afgrænser sig selv i sin
analytiske opsplitning af verden.
Gennem
især neocortex processer får 'Jeg' 'med-videnhed' om 'mig'
'Mig' er et opmærksomt følende virkelighedscenter
Mig' er dog, på trods af sin
manglende konceptuelle afgrænsning, ikke en altruistisk enhed.
'Mig' er først og fremmest et følende, sansende
overlevelsescentrum. 'Mig' 'opmærker'
gennem følelser og sansninger. Disse sansninger er først og
fremmest knyttet til den nærsansende følesans. Følesansen er den
vigtigste af nærsanserne. Dens domæne udstrækker sig såvel til
hudens eksterne registrering af tryk, varme, kulde osv., men er
også den dominerende sans i kroppens indre univers, hvor vi
føler vort følelsesliv og ofte beskriver det med ord metaforisk
lånt fra den eksterne sansning.
'Mig' er op-mærk-som. 'Mig' er
knyttet til dyrehjernen, det
limbiske system.
En hund har et 'mig'. Men eftersom en hund ikke har et 'jeg',
ved den ikke at den er en hund.
'Jeg'
derimod indser og forstår 'mig' og den verden der nu er udskilt som ikke-mig.
'Jeg' baserer sin virkelighed på syns- og høresansen
'Jeg's
be-vid-sthed er overvejende knyttet til
fjernsanserne, herunder især synssansen.
En forudsætning
for 'jegs' analytiske
opdeling i enkeltelementer er afstand. Jeg'et skal på samme måde
som vore øjne have en vis afstand til objektet for at kunne (ind)se
det. Intellektuel indsigt har siden
Aristoteles beskrivelse af fornuftens lys været knyttet
til
synssansen. 'Jeg' er
således det fremmede blik på 'mig' selv der gør at jeg
kan opnå indsigt.
'Jeg' har sproglig indsigt
En af de
vigtigste forskelle på 'jeg' og 'mig' er at 'jeg' har sprog. Det har
'mig' ikke.
Tankeprocessen er mere knyttet til høresansen. Vi lytter til
tankerne gennem den del af neocortex der fra sit sæde i den venstre
hjernehalvdel skaber verbale tankeprocesser. Denne
serielle tankeprocessor splitter verden op i enkeltelementer der
kan analyseres.
'Jeg' er dog ikke kun ren fornuft. 'Jeg' er lig med 'mig' plus
den indsigt der som hegnspæle afgrænser 'migs' mere vilde
følelsesnatur. Hvis ikke 'jeg' også var følelse og sansning
ville 'jeg' ikke kunne ændre kroppens adfærd.
'Jeg' hjælper 'mig' til at overleve
Lad os se nærmere på følgende udsagn:
’Jeg’ op-fører ’mig’ forkert
Fra sit metaplan kan 'jeg' se ned på sig selv i 'mig'-form
med en analytisk indsigt om at 'migs' adfærd ikke er
hensigtsmæssig. Med denne viden kan 'jeg' skabe tankebaserede
overlevelsesstrategier, der kan korrigere 'mig' - enten gennem super-ego impulshæmninger eller gennem fornuftsbaserede
strategier.
'Jegs' metaviden bliver til en ny livs-GPS der kan hjælpe 'mig'
med til at overleve i den komplekse verden som højere
samfundsmæssige organisationer udgør.
'Jeg's metatransformationer i bevidsthedens
selvreferentielle feedbacksystem
Den første tanke der opstår på 'jeg'-metaplanet er en
envejskommunikation
eftersom 'mig' ikke kan svare tilbage med ord, men kun med
følelsesmæssige reaktioner. 'Jeg' tænker i monologer.
I det følgende udsagn er der udskilt et yderligere metaplan:
’Jeg’ er ikke tilfreds med den måde ’jeg’ prøver at ændre ’mig’
på.
Det i sætningen først
nævnte 'jeg' har løftet sig op over det oprindelige 'jegs'
betragtninger over og forvaltning af 'mig'. Den første monolog
bliver i ovenstående eksempel
kommenteret af en ny monolog.
'Jeg' tænker over det 'jeg' der tænker over mig. Fra monolog til multilog
Opkomsten af flere metaplansjeg'er kan anskues som
indre monologer der i et loop bider sig selv i halen i
bevidsthedens selvreferentielle feedbacksystem.
'Jeg's ekkokommunikation er
set i denne sammenhæng
ikke udformet som en dialog. Nærmere er det den oprindelige
monolog der i selvreferentialitetens malstrøm
bliver
til en spiraliseret
tankefølgerække. Monologen fortsætter således som en komet med
en millioner af kilometer lang ekkohale der viderefører
monologen i hvad man kunne kalde en multilog.
Multilogen består ikke af en horisontal cyklisk gentagelse af
det første 'jeg's indsigtsplan.
Hvert nyt 'jeg' er
bevidst om det foregående 'jeg',
idet det nye 'jeg' i kraft af sin bedre udsigt fra et højere
metaplan indeholder det foregående jegs indsigt og har
indoptaget denne i sin nye indsigt i
en endeløs seriel række af vertikalt indsigtsvoksende
metaplaner.
Disse endeløst spiraliserede ekkomonologer
kunne med et omskrevet James Joyce citat betegnes som the stream of thoughts in consciousness. Defølger de fleste af os som
radiostøj fra vugge til grav. Det er en af den mediterendes
vigtigste opgaver at blive fortrolig med tankekkoflodernes
natur.
'Jeg' er 'mig's livs-GPS
Et vigtigt sidetema i denne sammenhæng er
hvorledes disse indsigter kan ændre 'mig' - hvorledes mig bliver
til et nyt mig´. ' Mig' forstår ikke sprog, og jeget brolægger
således ofte vejen til helvede med gode forsætter. Det er
vanskeligt decideret at ændre 'mig' med verbale tankestrategier.
Tankernes opgave er nærmere at få 'mig' til at ændre kurs, at
fungere som en strategisk vejviser - en livs-GPS, hvor mig ikke
lærer direkte af tankeprocessen, men derimod gennem de
sansescenarier og oplevelsesmønstre den nye retning
afstedkommer.
Vores arkaiske krybdyrhjerne fungerer billedlig talt kun ud fra
følgende spørgsmål: lever jeg eller dør jeg på grund af det der
sker?
R-kompleksets egen vifte af refleksbetingede
overlevelsesstrategier er imidlertid stærkt begrænset.
Men disse overlevelsessignaler føres nu videre til vores limbiske dyrehjerne
der har betydeligt flere overlevelseskrumspring at byde på. Det
limbiske system kan artshistorisk anskues som
krybdyrhjernens første radikale udvikling af en ny
'overlevelsesteknologi' idet krybdyrhjernen, r-komplekset, nu
kan anvende pattedyrhjernens komplekse og højt udviklede
følelses og sanseregister i sin overlevelseskamp. I det næste
trin på evolutionsstigen møder vi neocortex,
der byder på to helt nye og nærmest eksplosivt udviklede
overlevelsesteknologier: Stategisk tænkning og en stærkt udvidet bevidsthed
og selvbevidsthed.
Bevidstheden er i denne sammenhæng defineret som det abstrakte
spejlkabinet hvori tankerne flyder og organiseres i de
føromtalte loops.
Selve bevidstheden, ikke defineret
gennem dens indhold, men derimod som abstrakt form, er afgjort det mest interessante
i forbindelse med Meditation.
Men i dette afsnit vil vi undersøgende følge tankernes metatrin
på vej op i identitetsspiralen et stykke endnu.
Tankeprocessen er intimt forbundet med dødsfrygt
Når vores primitive krybdyrhjerne signalerer: du dør, du dør!,
produceres først et adrenalindrevet løb
væk eller angrib. Men nu aktiveres vores
limbiske dyrehjerne,
der med sine udvidede sansninger og
følelser/fornemmelser maksimerer overlevelseschancen gennem dens
udbud af en langt bredere vifte af overvejende fjernsanseintelligente
handlemuligheder. Bølgen af limbiske overlevelsesfølelser aktiverer derefter tanker i den venstre hjernehalvdels
neocortex der
overlevelsesstrategisk arrangerer flugten eller planlægger
angrebet som var det et skakspil.
Kaskader af overlevelsesstrategiske tanker bliver produceret af neocortex
når krybdyrhjernen således signalerer at dens overlevelse er
truet. Tanker har deres rod i dødsfrygt og sender fra
dette ståsted signaler tilbage - ned til de to 'underboer' der
enten be- eller afkræfter overlevelsestruslen.
(Tankeprocessen er selvfølgelig meget mere
end hvad der kan ses i denne optik.)
IDENTITETSDANNELSEN
Hvem er 'jeg'?
Hvad er 'rødhed'? Hvordan vi egentlig ser farven rød har
beskæftiget filosoffer og videnskabsmænd siden antikkens tid
uden at vi er kommet et svar ret meget nærmere. Og hvem er det
der ser rødhed? Hvem er 'jeg'? Begrebet identitet er
vanskeligt at måle for videnskaben som den ser ud i dag. Hvor
meget vejer vores identitet.... Videnskabens eget
identitetsbillede vil blive afgørende ændret når den for alvor
tager dette spørgsmål alvorligt.
Et af de største mysterier 'jeg' kender, er det fatamorgana det
kigger ud gennem mine øjne.
Hvem og hvad er det egentlig der kigger ud?
Tanker,
følelser og 'jeg'-identitet er uløseligt forbundet med hinanden. På grund af førnævnte selvopholdelsesdrift får hver enkelt tanke sin egen
forskansende 'jeg'-identitet.
Koblingen skyldes at tanketræerne har deres rødder i den limbiske
følehjerne.
Overlevelsesimpulser fra reptilhjernen er ikke den direkte årsag
til produktionen af tanker. Disse impulser passerer først gennem
det limbiske
system hvor de bliver 'oversat' til sanselige og emotionelt forankrede
overlevelsesstrategier.
Under opholdet i denne mellemstation bliver
overlevelsesimpulserne omskabt til sansninger og
følelser. Først derefter bliver de sendt videre til tankegeneratoren i neocortex.
En tanke
er således et overlevelsessvar på en overlevelsesfølelse som
oprindelig var en overlevelsesimpuls.
Tankernes selvopholdelsesdrift
Tanker har deres egen selvopholdelsesdrift der gør at en
eventuel tankedisintegration
automatisk vil udløse en reaktion i det limbiske system. Hvis en tanke disintegreres, står
den konkrete overlevelsesfølelse der var årsag til tanken,
blottet uden sit udvidede overlevelsessvar. Føle-tanken
forsøger derfor at
opretholde sig selv gennem et 'jeg' - et 'jeg' der i denne
sammenhæng kan anskues som en skal, en
beholder, der sikrer tankens soliditet og permanens.
Multilogens 'Jeg'-koloni Når en tanke
disintegreres, bliver den således omgående erstattet af en ny tanke på et højere
metaniveau. Den eneste tanke
der problemfrit kan erstatte en specifik tankes
overlevelsessvar
er en tanke der ligner den foregående tanke. Således 'overruler' og erstatter de enkelte tanker
i en multilog hinanden i takt med at multilogen udvikler flere
metaplaner.
Hver gang en ny tankemonolog
opstår på et nyt metaplan i multilogen, får den tildelt sin egen unikke jeg-identitet.
Hvert enkelt tilhørende metaplan spejler, forbinder og fastlåser en enkelt tankebaseret indsigt til et unikt 'jeg'
forstået som en forsvarende fortifikation mod alt der truer
tankens selvopretholdelse og overlevelse. Multilogen
får således
sit eget beskyttende selvopholdelsescentrum
idet 'jeg' forsvarer 'mig'-selv via en opadgående spiraliseret
kaskade af tanker der som en mur af jegfortifikation forsvarer
multilogens tankekoloni. Identitet: 'Jeg' er identisk med 'mig'
Selve ordet identitet betyder er lig med. Den
første ytring i den tankefortælling der skaber vores identitet
er: 'Jeg' er lig med 'mig'.
Ordet 'identitet' refererer ikke til et specifikt 'jeg'. Identitet peger derimod på ligheden
i spejlingerne mellem de mange planer.
I den proces hvor følelser bliver til tanker, hvor følelser bliver identiske
med tanker, smeltes de sammen til en
identitet. Vores identitet er set i dette
lys, identiteten= ligheden mellem de mange 'jeg'er og tilhørende
indre tankemonologer.
Identitet peger i denne sammenhæng på at vores 'jeg' skabes i konsistensen og homogeniteten i den lodret voksende
række af meta-jeger i den enkelte multilog. På samme måde som cellesymbiose skaber cellekolonier der fører
til højere livsformer, er alle de enkeltsyntaktiske jeger som
celler i jegkoloniens multilog.
De mange små 'identitetiske' enkeltsyntaktiske monologer skaber
altså sammen det virkelighedscentrum som
udgør vores identitet.
Flere indbyrdes modstridende multiloger Selvfølgelig vil der i de fleste sind ofte være flere multiloger, flere tankekolonier, på samme tid.
Integriteten i vores jeg-identitet er afhængig
af disse tankekoloniers indbyrdes koherens.
Hvis tankekolonierne er indbyrdes uenige er vores samlede 'jeg'
naturligvis også splittet.
(Dette emne kunne der skrives flere afsnit om, men jeg har valgt
at bortvælge det eftersom det ikke har den største prioritet i
denne kontekst)
MULTILOGENS INDBYGGEDE SELVOPHOLDELSESDRIFT
The tendency is ever towards self-repetition, towards the
preservation of the species:
it is every man' s intention that his work should be himself.
Meister Eckhart
Multiloger kan let blive til gamle tyranner Selvopretholdelsesmekanismen gælder uanset multilogens
kognitive kvalitet. Enhver multilog vil forsøge at opretholde sig selv på
nøjagtig samme måde som en diktatursstats ledere vil bevare
deres magt selv om prisen er at det land de leder går i
opløsning. Ofte bliver enmultilog-jeg-identitet som en politisk tyran siddende på magten
langt ud over sin berettigede regeringstid. Især har
identitetsdannelser der har været succesfulde som
overlevelsesstrategier svært ved at give slip. Enhver identitetsdannelse fra statsplan til egoplan
indeholder en selvbevarende inerti der sikrer staus quo.
Den depressive indentitet
Selv en depressiv jeg-identitets-tankemultilog fortrækker (selv)mord
på dens værtsorganisme frem for at give slip i sig selv og give
plads til en ny jeg-identitet der ikke er depressiv.
Men den samme selvopretholdelsesmekanisme får os også til at holde fast i gamle
vaner, selv om de ikke længere er tidssvarende og faktisk
forhindrer os i at handle fornuftigther og nu.
Den stressede identitet
Også stress og frygt skaber en situation hvor
forældede identiteter
bliver siddende i førersædet ogtackler fremtidens nye
udfordringer med fortidens erfaringsmodeller. Denne usamtidighed
er en selvforstærkende potentiel katastrofal mekanisme, der i
yderste konsekvens fører til en depersonalisering – en
dehumanisering af individet. Den stædige multilog På grund af multilog-tankekoloniens
indbyggede selvopretholdelsesdrift er vores adfærd således
lagt på skinner som et tog. En multilog har ikke
mulighed for at skifte spor.
Den er som en supertanker i fart og kan kun udvikle sig selv
inden for den retning den en gang har taget.
Spørgsmålet er nu hvorledes vi kan
ændre os selv således at vi kan flyde med det moderne livs
omskiftelighed... Først må vi gøre os klart, at vi ikke er
mere fastlåste i vores selvopfattelse end vore tanke-multiloger
er.
Nye friske tankekolonier forudsætter opløsning af de gamle
En forudsætning
for at nye friske tankekolonier kan udvikle sig, er derfor at de
gamle opløses. Det bedste er hvis multilogen
disintegreres. Dette vil imidlertid af den jeg-identitet der er
knyttet til multilogens tankekoloni opleves
som en dødstrussel: for dette 'jeg' ophører med at eksistere i samme
sekund den indre multilog kolapser. På sindets planer det at dø imidlertid identisk med
muligheden for nyt liv.
Multilogens i sig selv indfoldede
fraktale paradoks
Multilogen indeholder imidlertid selv kimene til sin egen
opløsning.
Multilogen kan nemlig anskues som en fraktal i
den forstand at de vertikalt voksende metaniveauer har sig selv
som delmængde i det loop hvor tankerne går i selvreferentielt feedback.
Multilogens i sig selv indfoldede tankeplaner er en form for
organisk orden på randen af kaos.
Denne feedbackmekanisme som måske er multilogens vigtigste
egenskab, kan når den forstærkes iMeditation, få multilogen til
at kollapse.
I
Meditation lærer vi at dø for at leve - Die
to Live Red Hot Chili Pepper
Meditation er en
måde at jeg-dø på
eller mere neutralt beskrevet
en måde at øve overgivelse af ens indre magtcentrum på. I Meditation behøver denne jeg-død forstået som tanketomhed ikke
at vare mere end et sekund for at give plads til nyt liv og nye
tankemultiloger. Som søvnen genføder os hver nat så vi
vågner friske og udhvilede om morgenen, skaber
Ouroboroseffekten i Meditation en mulighed for at egoet kan
skifte sin ham.
Et meditativt sind i flow
Det ideelle Meditative sind er et sind i flow
der hele tiden dør for at give plads til et nyt sind.
Jeg ser fremtidens sind som en ny form for flydende jeg-identitet der hele tiden er
parat til at dø for at give plads til en ny flydende identitet.
Fremtidens menneske vil flyde med strømmen i en evigt skiftende
identitetsflod frem for at orientere sig ud fra en fikseret
krystalliseret jeg-personlighed der allerede er blevet
færdigudviklet i barndommen.
Hvorledes Meditation set som et fraktalt loop påvirker
multilogen, vil de kommende
afsnit vise.
Hvem er 'jeg'? Ramana Maharshi,
en af Indiens største mystikere anbefalede kun én
Meditationsteknik.
Det var spørgsmålet: hvem er jeg? Ramanas metaspørgsmål var ikke ment som en intellektuel øvelse
der skulle munde ud i en beskrivelse af ens fysiske udseende
eller nationale tilhørsforhold. For Ramana var det vores
grundliggende følelse af identitet der skulle møde sig
selv i en
bevidst opmærksomhed uden ord eller koncepter. I dette
selvmøde finder og opløser jeget sig selv i et uendeligt
paradoks der ikke kan løses, men derimod kan leves. I følge Ramana Maharshi kan
jeget kun eksistere i kraft af at vi ikke kigger på det.
Ramana fortalte ofte en lille historie om en politimand der er
på jagt efter en forbryder som imidlertid er ham selv. Denne
jagt på sig selv var for Ramana et billede på Meditation.
I Meditation er seeren, seeren der på jagt efter sig selv, opløses i et
uendeligt mysterium.
Det fraktale feedback og Ouroborosslangen Hinduernes polyteistiske gudeverden er i denne
illustration vist som en fraktal mangfoldiggørelse af en monoteistisk
Gud.
Enhed i mangfoldigheden Den indiske religiøse
filosofi har aldrig haft svært ved at se enheden
i mangfoldigheden og brander i dag denne filosofi som den lim
der
holder sammen på alle Indiens forskellige religioner, kulturer og sprog.
Når den mediterende retter sin
opmærksomhed mod sig selv, skabes et forstærket loop der er mere
end bare metaforisk i familie med denne fraktal.
Seeren der ser tilbage på sig selv og den verden der opstår ud
af denne krummen ind i sig selv kan billedliggøres ganske enkelt
med et videokamera.
I nedenstående illustration til venstre ses et videokamera der
er rettet mod den skærm hvor dets optagelse er gengivet. Dette
loop resulterer i at skærmen viser en
fraktal. Feedbackprincippet er fraktalens
'motor'
Ouroborosslangen er et perfekt billede på fraktalen. Fraktalen
er en selvreferentiel matematisk formel der som Ouroborosslangen
bider sig selv i halen og derigennem har sig selv som delmængde.
I nedenstående illustration mangfoldiggøres videokamerabilledet
som en uendelig fraktalspiral gentagelse af sig selv.
Videokamera der filmer sig selv
Biofeedback er en grundliggende
egenskab i det menneskelige nervesystem. Meditation forstærker denne
proces.
Det fundamentale i Meditationsprocessen er at man retter sin
bevidsthed
ind i stedet for ud.
Et enkelt billede
på dette meditative loop er det feedback-hyl der opstår, når en mikrofon holdes tæt på en
højttaler. Det siger
sig selv at et så voldsomt loop
medfører en radikal kvalitativ ændring i selve nervesystemets
feedback processer.
Denne mekanisme går igen på flere planer i den meditative proces
og er også tilstede
når man opbygger chi-energi i sin krop.
Ouroborosslangens dans
Meditativ introspektion ændrer som ovenstående eksempel viser, menneskets kapacitet som et
bevidst selvrefererende biologisk organisme radikalt.
Under normale forhold 'bider'
bevidstheden, somOuroborosslangen,
sig selv i halen nogle få gange. Derefter fader feedbacket ud
som vist i nedenstående illustration.
I intens Meditation bliver
Ouroborosslangen derimod som en hund der aktivt jagter sin
egen hale i et stigende tempo. Faktisk
vil dette feedback hvis det får lov til at passe sig selv, vokse
eksponentielt mod lodret:
Det er netop hvad der sker i ovenstående illustration af
videokameraet der filmer sig selv.
Kundalinislangen
I Indiens religiøse filosofi hedder Ouroborosslangens nære
slægtning Kundalinislangen:
I den østlige filosofi er denne indre energieksplosion blevet kaldt for en
kundalinirejsning.
Billedligt er den illustreret som en
sammenrullet slange der sover i bunden af rygraden.
I meditation vækkes denne slange af den introspektive
opmærksomheds varme og slangens
reptile energi stiger efterfølgende op gennem rygradens
energikabel hvor
den slutteligt vækker hjernepærens milliarder af hjerneceller
med sin arkaiske strøm. Denne proces bliver normalt betegnet med
ordet oplysning. Ofte vil den føles som en indre ild der
brænde i kroppen - sær i rygraden.
I ovenstående
illustration ses hvorledes Jeg'et brænder op i
kundalinienergiens rensende energi.
Jeg-multilogens
opløsning i det meditative feedbackloop
Det er ikke muligt at
at tale ind i en mikrofon der er gået i selvsving med en
højttaler. Syntaksen vil drukne i loopede elementærlyde, der
enten er opstået pga. støj i lokalet, støj fra det elektroniske
anlæg eller
atomiserede brudstykkelyde fra den oprindelige syntaks.
Multilogens
tankekolonier kan kun 'tale' når opmærksomhedsmikrofonen er
vendt bort fra bevidsthedshøjttaleren. Hvis
opmærksomhedsmikrofonen kommer for tæt på sit eget,
i bevidstheden forstærkede signal, vil det efterfølgende feed-back
hyl opløse tanke-multilogerne i en uendelig gentagelse af sig
selv. Tankekolonierne opsluges i denne proces som stjerner
omkring et sort hul i takt med at jeget
opløses i sin egen uendelighed i den fraktale tunnels
introspektive selvreferentialitet.
Det er derfor at Seeren Ramana Maharishis opskrift er så
effektiv: Jeg'et kan netop på grund af dette feedback ikke tåle at se sig selv. Fordi jeg'et
er intimt forbundet med selve tankeprocessen, er Jeg'et
som en skygge der opløses når tankeprocessen opsluges i det
meditative spiral-loop. Når
det i spørgsmålet hvem er jeg kommer for tæt på sig selv,
opløses det i opmærksomhedens 'stargate'.
Meditation er at miste sig selv ind i sig selv i en uendelig
fraktal spiraltunnel.
Når
opmærksomheden vendes mod sig selv, er der en fornemmelse af
ikke-viden.
Når den vendes ud skabes det der kan vides.
Nisargadatta Maharaj
Med i billedet hører naturligvis
også at tankerne ikke giver så let
op som i idealbeskrivelsen ovenfor. Tanke-multilogerne vil
selvfølgelig i kraft af deres indbyggede selvopholdelsesdrift
kæmpe imod det sorte huls
tiltrækning. Denne kamp mellem tanker og tomhed opleves
typisk ved at vi i Meditation
ofte kan finde os selv pendulerende mellem glimt af
tanketomhed og øget tankevirksomhed.
Kaos versus kosmos
'Jeg' ikke
aner hvem 'jeg' er.
For de fleste menneskers vedkommende er 'jeg' ikke engang klar
over at jeg ikke ved hvem jeg er. Hele vores
vestligt rationelle virkelighed hviler på et tabu.
Dette tabu er introspektion.
Jegets ordenskontrol bliver
nemlig opslugt af kaos hvis jegets lille kosmos kommer for tæt
på sig selv. Vores faderdominerede kultur har siden 2000 f.v.t.
bekæmpet kaos med jeg-kontroleret kosmos.
Dette jegs kontrol hviler på en
afstand til den singularitet som vil opstå, hvis dette jeg ser
sig selv close up.
En analogi til kosmos lidt
nervøse forhold
til kaos kan findes i teorien om
The Big bang.
The Big Bang forudsætter en singularitet der
går forud for alle naturlove og er transcendent i forhold til
disse. Denne singularitet kan således ikke forstås ud fra
naturlove, men er ikke desto mindre det absolutte grundlag og
forudsætning for alle love i kosmos.
Sådan er det måske i dualitetens
verden, men i virkeligheden er der kun kilden,
der i sig selv er mørk, men som får alting til at stråle.
Uerkendt forårsager den erkendelse.
Nisargadatta Maharaj
Det
faktum, at videnskaben hviler på en platform af absolut
uforståelighed, bliver af store dele af videnskaben undgået med samme
skyklapagtige blindhed som vort lille jeg-kosmos forsøger at
undgå at se sig selv.
Jegets lille naturlovsbestemte kosmos ønsker ikke at betragte
sin faretruende nærhed til og afhængighed af singulariteten. Alt
hvad jeget foretager af beregninger i kosmos har kaos som forudsætning.
Det er præcis
som analfabeten og vismanden Nisargadatta Maharaj fra Bombay har
intueret:
Væren behøver ingen beviser. Den beviser alt andet.
(s.81)
Vi er derfor ikke nået ret meget videre end de græske filosofer
da de spurgte sig selv om hvad der holdt jorden oppe. Deres første
svar var, at det gjorde Atlas. Hvad stod så Atlas på? Jo, han stod på
en skildpadde. Hvad står nu skildpadden på? Det svar har
kvantefysikerne nu fundet. Den står på singulariteten. Jeg har
imidlertid en tilføjelse til denne opdagelse. I dyb Meditation
har jeg set at singulariteten faktisk står på en ny skildpadde.
Og skildpadder ... det er hvad den samlede sum af evigt
ekspanderende viden i kosmos
altid i sidste ende vil stå på.
Kaos er således ikke problemet. Kaos er som den højeste orden svaret.
Stjerner tæt på et sort hul
Sokrates er efter min mening kommet så tæt ind på
dette kaos som et
jeg kan komme.
Hans ydmyge ord burde indgå i enhver tænkers morgenbøn: Jeg ved, at jeg intet
ved. Dette sokratiske jeg er at
ligne med en særlig type stjerner der er i stand
til at trodse gravitationen fra et sort hul. De er i stand til
at danse på randen af det
uden at blive opslugt.
Hvorledes bevidstheden reagerer i det meditative opmærksomhedsfeedback
Som før beskrevet
opløses tanke-multilogerne og dermed 'jeget' i den malstrøm
som det øgede opmærksomhedsfeedback skaber i Meditation.
Det er nu tid til at svare på hvorledes selve den spejlende bevidsthed reagerer på dette feedback.
I det første feedback fra bevidsthed til meta-bevidsthed
bliver bevidstheden selvbevidst.
Denne selvbevidsthed kendetegner alle livsformer der har en udviklet
neocortex. En chimpanse kan i modsætningen til en hund genkende
sig selv i et spejl. Denne erkendelse er efter alt at dømme
non-verbal. I en normal dagsbevidsthed stopper feedbacket her.
Kun når - billedlig beskrevet - bevidsthedsmikrofonen i Meditation
holdes helt tæt på bevidsthedshøjttaleren, kan vi opleve det
accelererende 'bevidsthedshyl' der åbner den tidløse tunnel
ind i den verden der bedst lader sig beskrive metaforisk med
begreber fra Einsteins og Bohrs verden.
I det af Meditation accelererede feedback i nervesystemet 'fraktaliseres' selve
bevidstheden i en eksponentiel energieksplosion i takt med at
tankeprocessen opløses.
Resultatet er tanketomhed i en i sig selv indfoldet og udvidet bevidsthed.
Einstein hævdede at selve universet krummer sig ind i sig
selv.
Bevidstheden - især den meditative - gør det samme.
Både universet og bevidstheden
krummer sig fraktalt ind i sig selv.
Det mediterende videokamera Herunder kan du se et
videoklip der illustrerer en dynamisk
udgave af et accelererende introverteret
loop. Loopet i videoen er lavet alene ved at rette et
videokamera mod den TV-skærm kameraet er forbundet med. De uforudsigelige,
dynamiske, visuelle fraktaler skabes med en kombination af at
kamearet hele tiden forstærker sit eget signal og millimetersmå
bevægelser i det håndholdte kamera.
Den psykedeliske erfaring
Det ovenstående videoeksempel viser også, hvad allerede
Aldous
Huxleypåpegede: det nære slægtskab mellem
spirituelle og hallucinogene erfaringer. Selve kameraets
eksponentielt forstærkede feedbackmekanisme overstyrer i
fraktaliseringsprocessen de visuelle signaler. Resultatet er et
kalejdoskopisk, dynamisk eksplosivt farveshow der i høj grad
ligner på de visuelle hallucinationer der opstår under
påvirkning af psykedelika.
I dag har videnskaben igen, efter årtiers pause igen begyndt at
forske i spirituelt-hallucinogene oplevelser og de
tilhørende shamanistisk etnobotaniske kulturoverleveringer.
Videnskabsmanden
Rick Strassmans
epokegørende research i forbindelse med hallucinogenet DMT er
især interessant fordi DMT er kroppens eget, af koglekirtlen og
lungevævet producerede hallucinogen.
I følge Rick Strassman spiller DMT- the spirit molecule -
en afgørende rolle i menneskets mulighed for at opleve religiøst
mystiske erfaringer.
Forskellen på det psykedeliske
trip og den af Meditation frembragte mystiske oplevelse
Trods en stor fællesmængde er der afgørende forskelle på den psykedeliske og den mystiske
erfaring. Den mystiske introspektion får selve
bevidstheden i dens rene, spejlende tomhedsform til at udvides.
Den psykedeliske oplevelse
looper i modsætning hertil selve sanse - og sindsindtrykkene i
bevidsthed. Det psykedeliske trip er således overvejende en oplevelse,
mens den mystiske forening er en ikke-oplevet udvidelse
af bevidsthedsværen. Den psykedeliske oplevelse fører også ofte
via sanseeksplosionen til et mindre bevidsthedstab der gør
oplevelsen drømmeagtig.
Bevidsthedens klarhed bliver simpelthen overmandet. Heroverfor
potenserer Meditation bevidsthedens vågenhed. I den ideelle Meditation bliver bevidstheden ultraklar.
Feedback af ren bevidsthed fremfor feedback af bevidsthedsindhold.
Des mere bevidstheden i denne bevægelse fanger sig selv, sit eget
spejlbillede, frem for bevidsthedens indhold, des mere
usynlig bliver oplevelsesaspektet i den meditative proces.
Oh, du usynlige verden,
vi skuer dig.
Oh, du usynlige verden,
vi berører dig.
Francis Thomson
En
virkelig dyb Meditation giver derfor paradoksalt nok ikke nogen
'oplevelse'. Frem for alt er der ikke noget 'jeg' til at
komme tilbage for at fortælle om oplevelsen. Den Indiske
mystiker
Ramakrishna sagde: en saltdukke gik ud for at måle
oceanets dybde.
Den nedenstående illustration og det tilhørende lydeksempel
viser et eksponentielt voksende feedback i slutningen af
forløbet der næsten ikke kan høres. De fleste af de frekvenser
der looper i feedbacket ligger over det hørbare område.
Eksemplet illustrerer således hvorledes den usynlige, uhørlige
bevidsthed kan gå i selvsving uden at der tilsyneladende er
noget som sanse-jeget kan opleve.
I den rene Meditation
finder den selvreferentielt akkumulerede energi ind i
bevidstheden frem for at
booste det bevidstheden oplever. Det paradoksale er i
forlængelse heraf at den perfekte Meditation ikke
medfører nogen oplevelse! Når folk kommer til mig
og fortæller om deres fantastiske oplevelser under
meditation, kommer jeg til at tænke på indledningen til
den indiske vismand, Nisargadattas bog, I am
that - Jeg er det.
Nisargadatta
begyndte snart at få visioner og falde i trance.
Disse begyndervanskeligheder holdt imidlertid
hurtigt op...
De Japanske
Zenbuddhister
har i talrige
koans og
haikudigte
peget på denne usynlige og derfor udramatiske
'oplevelse' i Meditation. Et kendt Zenkoan siger:
Før oplysning: hugge
brænde og bære vand
Efter oplysning: hugge brænde og bære vand
Store oplevelser i
Meditation eller under indtagelse af psykedelika
indikerer
blot at Ramakrishnas saltdukke ikke gik helt i
opløsning. Dagen efter den store oplevelse er det stadig
det samme gamle sure fjæs vi ser på i morgenspejlet.
Lille spejl på væggen der...
Hvem er nummer ét
ingenting i Universet her?
Bevidsthedens
paradoks Mystikere, kvantefysikere
og fraktalmatematikere har en ting til fælles:
deres beskrivelser er ofte paradoksale.
I hope you can accept nature as she is – absurd. Richard
Feynman
Niels Bohr sagde, at hvis man ikke kan blive svimmel ved at
tænke over perspektiverne i kvantefysikken, så har man ikke
forstået noget som helst.
Filosoffer som
Russel,
Goedel, og
Whitehead
har beskæftiget sig matematisk med det fraktale paradoks. Den fraktale matematiks kaosteori viser hvorledes deterministiske matematiske fraktalformler fører
til et uendeligt, paradoksalt og uforudsigeligt kaos.
Fra kaos til ny orden
Chaos
often breeds life,
when order breeds habit. Henry Adams
Kendetegnende for dette kaos er at
det organiserer sig
så igen i højere metaniveauer til en ny uforudsigelig orden.
Den fraktale ordens uorden skaber den berømte tunnel med lys
forenden: den tunnel
der med stringent logisk konsekvens fører fra den
deterministiske verden ind i Guds.
Jeg tillader mig derfor bl.a.
inspireret af
Ilya
Prigogine at tvivle på
temodynamikkens anden lov der forudser et Univers på
rejse mod en entropisk kuldedød: Med tid kommer rod.
Rent faktisk ser det i følge den statistiske fysiker
Luciano Pietronero fra Universitetet i Rom ud til at
ikke blot galakserne, men faktisk hele universet former sig
fraktalt. Hvis det viser sig at være tilfældet, har
termodynamikkens anden lov kun forudset sin egen kuldedød.
Ingen videnskabsmand kan fra sin udsigt
inde i sit reagensglas forudse hvad der ligger for enden
af tunnelen. For ud af rodet, ud af det spiraliserede kaos
vrider sig måske
en dansende stjerne. en ny mirakuløs
anima mundi.
In the light of the mirror of you,
the universe observing itself through consciousness.
Roger Penrose
Som allerede Einstein sagde er det måske mest ufattelige ved
universet at det lader sig fatte!
Det lader til at Universet er udviklet i overensstemmelse
med love som vores bevidsthed er designet til at kunne forstå.
Bohm lægger
som Penrose og den gamle indiske mystik vægt på bevidstheden
set som et spejl:
Through the human being, the Universe is making a mirror
to observe itself.
Som spejlet
ved Bevidstheden
sit indhold ... ved ikke at være det.
Det er
bevidsthed der potentielt indeholder muligheden for at al
viden kan genkende sig selv via sin umanifesterede kvanteform. De enkelte elementer i bevidsthedens spejl
er således sammensat af byggesten billedligt hentet fra
Platons Ideernes verden. På samme måde som de tre
grundfarver tilsammen skaber hvidt lys er bevidsthedens
farveløse spejl sammensat af den samlede sum af al
potentiel udfoldelse i universet. Denne latente, hinsides
tid og rum givne tid-og rumudfoldelsesmatrix udgør bevidsthedens
alviden.
Mystikeren Augustins beskrivelse af en ufødt visdom hinsides
rumtid rammer det på en smuk måde:
Men hin visdom bliver ikke selv til, men er som den har
været og altid vil være.
Fortid og fremtid findes ikke der, men kun en væren i nutid,
fordi den er evig.
Thi fortid og fremtid er uforenelige med det evige. Augustin
Universets
'formål' er i forlængelse heraf udvidelse og beskyttelse af den
bevidsthed der gør det muligt for universet at oversætte
sig selv ind i tid og rum. I øjeblikket er menneskehjernen, i
hvert fald i vort hjørne af galaksen, med sin ufattelige
kulstofopbyggede kompleksitet, bæreren af stafetten. Denne
stafet er i mål når hele Universet har oversat det rumtidløse
kvantesprog ind i tid og rum i form af total bevidst
intelligens.
Aldrig har et menneske længtes så meget efter noget,
som Gud længes efter at bringe mennesket så vidt, at det
erkender Ham.
Meister
Eckhart
Et eksempel på denne bevidsthedens potentielle alviden kan
ses i nobelpristageren Sir
Francis
Crick opdagelse af DNA-molekylernes dobbelte
helixstruktur i 50erne. Kort før sin død indrømmede han at
han ved simpelt hen så denne struktur visionært
under indflydelse af LSD
Også Dr. Kary
Mullis, der vandt nobelprisen i biogenetisk kemi i 1993
tilskriver LSD en stor del af æren for hans indsigter.
Både den hallucinogene og den mystisk meditative erfaring
skaber det accelererede feedback som muliggør den
bevidsthedsekspansion der giver intuitiv adgang til den
tidløse alviden.
Den
mirakuløse og supervågne bevidsthedstilstand i det
selvreferentielle Meditationsloop
I dette uendelige biofeedback, hvor bevidstheden hele tiden forstærker
sit eget signal, vokser bevidstheden ind i en ny form for
klarhed og vågenhed der kvalitativt svarer til at springet fra
søvn til vågen gentages fra vågen til supervågen.
Den af
Meditation skabte supervågne bevidsthed er et udtryk for en helt
ny, mirakuløs
kvantebiologisk tilstand i hjernen. Oftest er
hjernen kun i stand til at være i denne tilstand i få sekunder.
I de efterfølgende,
af Meditation skabte feedbacks ekspanderer
bevidstheden
og krummer sig
ind i en
større og større bevidensthed om sig selv.
Denne
supervågne bevidsthed kaster yderligere brænde på det bål som
multilogen allerede er omgivet af. Jeg'et bliver
som en skygge der opløses, når det ses i denne indfoldede og
udvidede bevidstheds klare, tankeopløsende lys.
Baseret udelukkende på selvobservationer i det indre
bevidsthedstempels laboratorium vover jeg således her at påstå
at bevidsthed i modsætning til tankemultilogerne udvides og
ekspanderer når den foldes meditativt ind i sig selv.
Bevidstheden fordobles uendeligt netop i det vacuum hvor
tanker
opsluges som stjerner i det sorte huls gravitationsfelt.
Hjernens fraktale superevolution
Den supervågne bevidsthedstilstand markerer et nyt trin på den
evolutionsstige som mennesket stiger opad i et stadigt
accelererende tempo der ikke
alene
kan forklares ud fra vulgærdarvinistiske teorier. I følge
førende genforskere som bl.a.
Bruce Lipton
følger Darwins princip om overlevelsen af de tilfældige
mutationer som er stærkest, fraktale
principper. Hvis survival of the fittest skete i et
abstrakt tilfældighedsrum, kunne evolutionen ikke foregå i det
tempo den foregår i i dag. Men hvis denne udvælgelsesmekanisme
sker inden for rammerne af fraktale stiers retning fra kaos til på forhånd
uforudsigelig
orden, bliver
evolutionshastigheden mere sandsynlig. Arternes udvælgelse og
evolution i form af Survival of the fittest kan således
sammenlignes med et væddeløb hvor man følger en på forhånd
fastlagt bane.
Neocortex har udviklet to overlevelsesstrategier. Den ene er som
beskrevet i de
indledende afsnit tanker. Den anden er
bevidsthed i sig selv. Det er denne bevidsthed som nu gennem
Meditation er
klar til at tage et evolutionært spring ind i en kosmisk og
kvantefysisk metaforisk beskrivbar verden hvor
menneskehjernen med neurale koblingsmuligheder der overstiger
antallet af partikler i Universet, hinsides tanker intuerer
den bevidensthed hvor universet vågner og 'bevider'
sig selv.
Og således ser Universet sig selv gennem en menneskelig
bevidsthed skabt i Universets billede.
Nye
horisonter i den supervågne bevidsthed
I den i
Meditation ekspanderede bevidsthed accelereres
fornævnte oversættelse fra rumtidløs kvanteviden
til vor kendte lille virkelighed i en krop i en tid i et rum.
Foran
denne bevidsthedsportals på klem åbnede døre står det
genetisk og teknologisk mod
singularitet accelererede menneske - parat til nye
dannelsesrejser hinsides tid og rums faste koordinater.
I de følgende afsnit vil vi kigge ud over nogle af de nye
horisonter der åbenbarer sig i dette landskab.
Synkrone hændelser i Meditativ bevidsthed
Jeg tror
at de fleste der erfaring med Meditation har oplevet at have
glimt af at hverdagshændelser, fra at ske kaotisk og tilfældigt
i stedet organiserer sig på en måde der virker
planlagte og hensigtsmæssige. I romantikken blev denne form for synkronicitet som en laurbærkrans tildelt lykkens yngling,
det unge eller ungdommelige menneske der som den sunde og glade
bondepige i Oehlenschlägers Guldhornene falder over
guldhornene. Mirakler
Den af Meditation gødede Bevidsthed ikke blot ved
verden, men interagerer
også aktivt med den på måder der i traditionel videnskab kun kan
beskrives som mirakler. Denne udvidede meditative i sig selv indfoldede bevidsthed
fungerer som en art kosmisk radar en ny mirakuløs livs-GPS der
bestandig aktivt skaber og omformer den 'virkelighed' vi
befinder os i.
Alle mennesker der blot i et sekund har oplevet en meditativ
ultraklar bevidsthed, vil have personlige oplevelser af større
eller mindre mirakler
i deres liv. Koncentrationen af mirakuløse 'tilfælde' stiger i
takt med Bevidsthedens meditative evolution. Jeg har i min tid
i Indien personligt været
vidne til mange mirakuløse og telepatiske hændelser
omkring hvad man kunne kalde Indiens vise.
De fraktale stargates
Himlen er ren og uforstyrret klarhed; tid og rum rører den ikke;
intet legemligt har sin plads der, og den er aldeles uden for
tiden.
Dens omdrejninger sker med utrolig hast; dens løb selv er
tidløst,
men af det udspringer tiden. Intet hindrer sjælen så meget i at
erkende Gud
som tid og rum, tid og rum er altid stykværk, men Gud er ét.
Hvis sjælen skal erkende Gud, må den derfor erkende Ham
udenfor tiden og hinsides rummet, thi Gud er hverken dette
eller hint som de mangfoldige ting, der findes der, men Gud er
én.
Meister
Eckhart
Kommunikation hinsides tid og rum - et mikrokosmisk stargate
Jeg intuerer her den påstand at det i Meditation skabte feedback
loop skaber et mikrokosmisk
sort ormehul der gør kommunikation, ikke blot i form af
transhistorisk tale mellem Mystikere, men også
kommunikation over milliarder af lysår, kommunikation mellem paralleluniverser
og kommunikation mellem mikrokosmos og makrokosmos, muligt.
Dette hjernens kvantebiologiske stargate er, selv om det
ganske vist er en del mindre end et sort hul i midten af en
galakse, ikke mindre reelt.
Universet er med al sandsynlighed et hologram hvor det uendeligt store genfindes i det uendeligt små...
As below, so above
Nedenstående grafiske illustration
af en fraktal bekræfter hvad Biblen og Østens Vise altid har 'vidst': Mikrokosmos er
identisk med makrokosmos.
En fraktal verden - fra makro
til mikroplan
Når de Indiske vise i årtusinderhar sagt
Aham Brahma -
Jeg er Brahma, Universet, er det i erkendelsen af at det menneskelige mikrokosmos´ i sig
selv indkrummede bevidsthedsfelt gennem sit tunnelfraktale
øjes tidsophævende metasyn også ser sig selv ud gennem
makrokosmos altseende Horusøje. Ethvert feedback skabt i og af
bevidsthed skaber et tidstranscenderende
ormehul, et stargate, der tillader kommunikation og viden at overføres
hinsides tid og sted.
Når Steven Hawking filosoferer over universets sorte huller er
det hans egen hjerne han kigger ind i. It takes one to know
one.
Menneskehjernen er med dens ufattelige komplekse opbygning en
holografisk mikrokopi af makrokosmos.
In some sense man is a
microcosm of the universe;
therefore what man is, is a clue to the universe.
We are enfolded in the universe.
David Bohm
Det er på tide at den brokkasse der
skabt af en
videnskabstradition i barnesko og følgende blev
bortarkiveret med mærkaten: indbildning og fantasi
bliver genåbnet og reeksamineret.
Bevidsthed er evolutionshistorisk det sidst udviklede. Universets formål er at udvide og beskytte bevidsthed og intelligens. Gennem bevidsthed og intelligens ser universet sig selv. Bevidsthed er et produkt af en fraktal bevægelse hvor universet krummer sig ind i sig selv.
Både opmærksomheden og bevidstheden er feed back systemer
Bevidsthedsspejlet krummer sig ind i sig selv. Den første fordobling af Bevidsthed Denne inderste bevidsthedskerne 'ser' ingenting, den ser kun tomheden og den er ikke klar over at den ser tomheden. For at noget kan sige: 'jeg er bevidst' må bevidstheden fordobles så den kan se sig selv udefra og således sige: 'Jeg er bevidst', underforstået som 'Jeg er bevidst om at jeg er bevidst'. I illustrationen til venstre spejles en krukke i spejlet. Når 'Jeg', illustreret med øjet til venstre, ser både krukken, spejlet og spejlingen bliver 'jeg' selvbevidst. Selvbevidsthed kræver afstand og er derfor et dualt fænomen.
Bevidstheden modulerer opmærksomheden. Bevidstheden har ikke været krystalliseret nok til at møde opmærksomheden. Kan ikke klare følelsesstormene. Bevidstheden er skrøbelig.
God is beyond all name, no one can express him Meister
Ekchart
Både bevidsthed og opmærksomhed har en badekarrets bundprop hvor de går i selvsving og forsvinder i singularitet.
Kan bevidstheden og opmærksomheden eksistere uden identitet og uden tanker
Luk øjnene (efter at du har læst dette afsnit) og mærk hånden indefra. Læg hånden fladt på et bord eller på gulvet. Mens du mærker hånden indefra spørger du nu: Hvor går grænsen? Hvor holder hånden op og hvor begynder gulvet? Hvis du sidder og laver øvelsen sammen med en partner kan du tage partneren i hånden og stille det samme spørgsmål. Svaret vil være: Der er ingen grænser. Den indre mørke energi kender ingen grænser. Oplevet indefra hændernes varme er alt et flydende, grænseløst liv.
Denne følelse af grænseløshed er netop et produkt af det fraktale loop. Men det kræver at dine sanser er åbne og følsomme og at din opmærksomhed er vågen. Hvis dine sanser og din opmærksomhed er sløvet af stress, cigaretter, alkohol eller blot af livets evige gentagelse, så vil denne øvelse ikke sige dig noget af den simple grund at du ikke er sensitiv nok til at opleve the point of no returnhvor dit sanseapparat går i selvsving.
If the doors of perception were
cleansed,
everything would appear to man as it is, infinite. William Blake
BEVIDSTHEDENS LOOP I afsnittet om bevidstheden som spejl har vi først og fremmest fokuseret på spejlets evne til at spejle objekter i tid og rum. Men som vi så i Den duale fordobling af Bevidsthed spejler spejlet, ud over indhold foran spejlet, også sig selv.
Spejlet spejler spejlet Hvad der sker i et potenseret bevidsthedsloop er anskueliggjort i følgende lille videoklip. Selv om videoen viser komplekse mønstre i dynamiske forløb, er den mekanisme der fremkalder alle disse næsten psykedeliske effekter faktisk utrolig simpel. Jeg har såmænd blot rettet et videokamera mod sin egen optagelse som den fremstår på en fjernsynsskærm. Hvis du selv har et videokamera kan du let lave en tilsvarende optagelse. Optagelsen er den mest rammende illustration af hvad der sker når du retter dit eget bevidste sansekamera mod sig selv. Dette loop svarer til det meditative spørgsmål, Hvem er jeg.
Som du nu har set, optræder der dynamiske kaleidoskopiske spiraler og tunneler i videoen. Disse tunneler er fraktale på grund af det feedback der skabes når seeren ser sig selv. Fraktaler er enkle matematiske formler der indeholder sig selv som delmængde og dermed looper sig selv.
Mørk i centrum - det sorte hul.
The light which is God is flowing and darkening every light. Meister
Ekchart
Einstein hævdede at Universet krummer sig ind i sig selv. Bevidstheden gør det samme. Bevidsthedens tredje lag er således fraktalt 'opbygget' på samme måde som en galakse. I centrum af galaksen er et sort hul, hvor alle naturlove ophæves i en matematisk singularitet. På samme måde som alle beskrivelser via traditionelle naturlove bryder sammen på vejen ind mod det sorte hul, på samme måde opløses alle beskrivelser, når bevidstheden jagter sig selv ind i sin egen tomheds kerne.
This spirit knows no time nor number:
number does not exist apart from the malady of time. Meister
Ekchart
Der er singularitet i bevidsthedens tomhedskerne. Både i bevidsthedens tomhed og i galaksernes sorte huller går tiden stå.
Things are all made from nothing;
hence their true source is nothing. Meister
Ekchart
Paradokset er her, at bevidsthedens tomhedskerne, den inderste kerne faktisk er et 'produkt' af den singulære selvreferentialitet vi her har beskrevet som bevidsthedens tredje lag.
tidslig faktor ml opmærksomheds og bevidstheds loop. bevidsthedsloop langsommere...
Det uendeligt store og det uendeligt små Vi mennesker er levende fraktaler, med hjerner der i det uendeligt små er kopier af det uendeligt store. Intuitioner hentet fra det indre laboratoriums grænseløse vidder er forskellige fra positivistisk videnskab. Des tættere vi kommer på singulariteten i bevidsthedskernen, des sværere bliver det at isolere enkelte processer i reagensglas i dobbelt blindtestopstillinger.
I stedet står poesi og filosofi, spejdende ud over tid-rumkoordinaternes grænser og aner her sammenhænge der giver vor Panteistiske oplevelse af enhed med alt et fraktalt aspekt.
Matematisk fraktal
Foto af Galakse
Den indre lystunnel
En almindeligt forekommende vision man kan få i dyb Meditation, er oplevelsen af en tunnel med hvidt lys. De samme fraktale eller singulære tunneller er også et almindeligt visuelt fænomen på entheogene rejser. Den indre tunnel er også oplevet af folk, der havde nærdødsoplevelser. Den er sandsynligvis et produkt af et sanseapparat der går i selvsving gennem bevidstheden. Som beskrevet i afsnittet Det fraktale feed back i den meditative introspektion, åbner dette feed back en fraktal bevidsthedsport. En simpel analogi til dette fænomen vil være at holde en mikrofon tæt på en højttaler og skrue op for volumen indtil mikrofonen med et hyl går i selvsving.
Det retrokausale i sig selv indfoldede spejl Det er i dette setup umuligt at sige hvad der kom først. Kom den inderste sorte tomhedskerne først eller er den et produkt af det fraktale feed back skabt af det selvspejlende spejl?